TRIP memancing ekspedisi laut yang rapi diatur Razak, seorang yang boleh di pemancing serba lahirkan di Sabak Bernam dibesarkan tapi di dalam keluarga Nelayan Peraire Dungun Terengganu.

TRIP memancing ekspedisi laut yang rapi diatur Razak, seorang yang boleh di pemancing serba lahirkan di Sabak Bernam dibesarkan tapi di dalam keluarga Nelayan Peraire Dungun Terengganu.

Berbekal Razak semangat tinggi yang pelaut mass mengatur program cuti sekolah untuk membawa beberapa rakan lamanya memancing Karang di Sekitar dan jadi di Peraire semul Tucuna Dungun Karang yang kaya dengan ikan gred A sotong atau bermain untuk candat.

Sepuluh pemancing dibawa untuk sekali gus meneroka laut sebelah sini sambil menguji Kemahiran memancing Mereka yang sudah lupa setengah daripada teknik dengan laut kerana sudah lama memancing meninggalkan joran pancing.


Manis dan Mengingati detik menakutkan semul ekspedisi sepuluh Semasa tahun lalu, Tok Tekong Dol (bukan nama sebenar) menceritakan detik manis mencandat sotong Ketika Pertama pada malam tidak jauh dari tanah Darat Dungun. Sotong dan Mereka menjadi bagaikan berpesta pada malam itu. Candat diturunkan setiap kali pasti terjawab sotong Janji yang paling tidak tentu mengena tiga seekor antara yang candat kills dilabuhkan.

"Mereka sangat seronok Kalanga terutama daripada yang sudah lama tidak turun mencandat sotong," Tok Dol Cerita 25 tahun yang baru ada berusia Ketika itu.

Lokasi berpindah Pertama Dari Mereka ingin mencari kerana agak jauh Lubuk tambak ikan yang di cadangkan oleh Razak.

Tepat jam 2 pagi, quack baik, angin bertiup Lambat bermain dengan anak-anak sama gelombang, Karang tambak ditemui. Bersedia Razak yang dari awal sudah berjaya jadi ikan pemancing Pertama mendaratkan tambak melalui umpan mow sotong yang isi dihiris memanjang. Rakan mengikut teknik lain hasilnya Razak dan tidak menghampakan. Pesta tambak pula ikan menjadi rakan daripada buruan sepuluh pemancing Razak pilihan yang sudah biasa memancing laut.

Ikan waktu sudah tambak memburu umpan hamper tamat apabila mula arus deras dan air laut oleh kumpulan Tekong dibawa ke Tok Dol unjam Kawasan yang di dalam satu dengan penuhi bubu. Unjam tetap kecil seperti ikan menjanjikan Sellar, Tambo, kembung give sesekali berjaya dan mendaratkan Selayang kerisi ikan merah.

Rancangan Ada lebih jauh untuk membawa Perjalanan menjenguk jam enam kurang tapi di Dol senangi oleh Tok Tekong bimbangkan quack boleh berubah kerana pada bila-bila saja sejak kebelakangan initial mass.

Malam itu kami cerita malam terakhir ekspedisi Dol dan Tok mendapati CONTRIBUTIONS bahawa mungkin akan turun, kami jadi persiapan sebagai tempat mencari lebih awal berlindung. Berlabuh di tepi sebuah pulau kecil yang biasanya tidak besar walaupun di sentuh gelombang CONTRIBUTIONS kencang Melanda di Sekitar Kawasan itu.

Peristiwa menakutkan saja pada malam itu mengetahui bahawa Badrul sebaik Pahang hilang apabila dari Tok diperiksa Dol.

Kumpulan itu terutama Gempa Razak kerana sebelum ini sering Badrul bersungut Mendapatkan untuk tempat tidur dalam seles bot. Tok Tekong Dol tapi tidak menunjukkan rasa Cemasa sentiasa melempar Pandangan yang lain pada sebuah pulau kelihatan berbalam pulau kecil tidak jauh dari tempat berteduh Mereka.

"Dia tak hilang, cuma ada di tempat lain," jelas kami Tok Dol memecah ketakutan sendiri tapi masih belum yakin dia. Awal Subuh esoknya bot yang bergerak ke sebuah pulau pulau tempat lebih besar daripada kami berteduh.

Dol sepatah Tok pun tidak terus menurunkan sebuah bercakap lalu berkayuh sampan kecil menuju ke pulau berkenaan. Kumpulan pemancing berpandangan sesame sendiri. Tidak lama selepas itu Tok Dol semul dalam membawa pulang Badrul bot ceria tapi dalam KEAD lemah.

"Aku dapat dalam bilik tidur lena Dingin hawa, macam dalam taklah bot or tailbacks," Badrul sebaik cerita saja berada dalam bot. Semua Tekong berpandangan manakala Tok Dol meneruskan Perjalanan pulang dan berjaya Badrul memulihkan ingat dan semangat seperti sedia kala tiba di Darat sebaik.

"Badrul membawa ke pulau Siapa? dapat saja menjawab misteri. Justeru itu kita kena pemancing sentiasa berhati-hati dan mohon pertolongan Dari Dari Allah sebarang kejahatan.

-sumber-berita harian;joran