ORLANDO Florida 25 Feb. - Seekor paus pembunuh di taman marin SeaWorld Adventure Park, menyambar seorang jurulatih dari platform di tepi kolam semalam dengan mulutnya, melibas wanita malang itu di dalam air dan membunuhnya sambil disaksikan pengunjung-pengunjung yang ketakutan.

Ini merupakan kali ketiga haiwan itu mengakibatkan kematian manusia.

Berikutan insiden itu, para pengunjung yang cemas segera diarahkan keluar daripada kawasan kejadian dan taman marin itu ditutup.

Mangsa, Dawn Brancheau, 40, merupakan antara jurulatih paling berpengalaman di taman tersebut. Adiknya berkata, Brancheau sudah tentu tidak mahu paus yang membunuhnya diapa-apakan kerana dia sayangkan haiwan itu sama seperti kanak-kanak.

Ketua jurulatih haiwan SeaWorld, Chuck Tompkins berkata, Brancheau sedang menggosok-gosok badan paus yang dinamakan Tilikum selepas satu pertunjukan tengah hari semalam apabila haiwan seberat 5,500 kilogram itu secara tiba-tiba menyambar dan menariknya ke dalam air.

Tidak jelas sama ada wanita malang itu maut akibat dilibas paus tersebut atau lemas.

Disebabkan saiz besar paus berkenaan dan kematian-kematian sebelum ini, jurulatih lain tidak dibenarkan masuk ke dalam air bersama-sama Tilikum dan hanya 12 daripada 29 jurulatih di taman itu dibenarkan melatih mamalia tersebut.

Brancheau merupakan jurulatih paling berpengalaman dengan Tilikum yang berusia 30 tahun berbanding jurulatih lain.

"Kami sedar yang Tilikum ada menunjukkan perubahan," kata Tompkins.

Dia bagaimanapun berkata, belum ada sebarang keputusan dibuat tentang apa yang akan dilakukan kepada Tilikum seperti kemungkinan untuk memindahkannya ke fasiliti lain. - AP

sumber-utusan