Kartun Atashinchi

Atashinchi (あたしンち, Atashinchi?) merupakan manga berbentuk komedi hasil karya Eiko Kera, dan juga adaptasi animenya yang diterbit pada 2002. Atashinchi merupakan singkatan untuk frasa Jepun atashi no uchi yang bermaksud "keluargaku" ataupun "rumahku".

Manga Atashinchi dimulakan pada Jun 1994 sebagai bahan sudut komik dalam akhbar Yomiuri Shimbun di Jepun, namun telah dihentikan pada Mac 2006. Karya ini menerima sambutan hangat daripada pembaca tanpa mengira usia, lalu menerima Anugerah Manga Bungeishunju (文藝春秋漫画賞) pada tahun 1996 serta Anugerah Kebudayaan Osamu Tezuka pada tahun 2002.

Manga ini mula diterbitkan dalam bentuk jilid sejak 1995 oleh Media Factory di Jepun, dan kini telah mencecah 12 jilid (seperti pada November 2006.)

Animenya masih disiarkan di TV Asahi, Jepun sejak dimulakan pada April 2002 dan kini sedang disiarkan di TV3 dan 8tv di Malaysia.

sumber-wikipedia

5 Ulasan

  1. koinichiwa..arigato sayonaraaaa hahaha nak nyanyi sikittt

    BalasPadam
  2. aku takleh tgk katon2 cmni..hahhaa.
    hagemaru lg lah wat aku rase cm nak tutup tibi..~XD

    BalasPadam
  3. katun peberet saya! mak die sengal2 ubi~ hee!

    BalasPadam
  4. Owh, ni kartun yg bentuk telor tu kan.
    AKu pnh tgk gak, tapi cam tak best je.
    Tak tau lah munkin sebab alih suara tak masuk ke apa. hehe

    BalasPadam