Bursa Malaysia
Bursa Malaysia,MYX dahulunya dikenali sebagai Bursa Saham Kuala Lumpur (KLSE, Kuala Lumpur Stock Exchange) bermula pada tahun 1930 apabila Persatuan Broker-broker Saham Singapura ditubuhkan sebagai satu pertubuhan rasmi sekuriti-sekuriti di Tanah Melayu. Pada tahun 1937, ia didaftarkan semula sebagai Persatuan Broker-broker Saham Tanah Melayu, tetapi ia masih tidak mendagangkan saham-saham awam.

Pada 1960, Bursa Saham Tanah Melayu telah ditubuhkan dan perdagangan saham awam bermula pada 9 Mei. Pada 1961, sistem papan telah diperkenalkan di mana dua buah bilik dagangan, masing-masing satu di Singapura dan Kuala Lumpur, telah disambung oleh barisan-barisan talian telefon terus menjadi satu pasaran tunggal dengan saham-saham serupa dan saham-saham yang disenaraikan di satu set harga yang tunggal di kedua-dua papan.

Bursa Saham Malaysia telah dibentuk secara rasmi pada tahun 1964 dan pada tahun berikut, dengan pemisahan Singapura daripada Malaysia, bursa saham terus berfungsi di bawah Bursa Saham Malaysia dan Singapura (SEMS).

Pada 1973, dengan penamatan saling-boleh-tukaran matawang diantara Malaysia dan Singapura, SEMS terpisah menjadi dua, Bursa Saham Kuala Lumpur Bhd (KLSEB) dan Bursa Saham Singapura (SES). Syarikat-syarikat Malaysia terus disenaraikan di SES dan dan sebaliknya. Sebuah syarikat berhad baru menurut gerenti, Bursa saham Kuala Lumpur (BSKL) mengambil alih operasi sebagai bursa saham KLSEB. Pada 1994, ia adalah dinamakan semula sebagai Bursa Saham Kuala Lumpur.

Bursa Saham Kuala Lumpur menjadi satu pertukaran yang mutual dan telah dinamakan semula sebagai Bursa Malaysia dalam 2004. Ia mengandungi satu papan utama, satu papan kedua dan papan MESDAQ dengan jumlah permodalan pasaran RM700 bilion (US$189 bilion). Pada 2005, Bursa Malaysia telah disenaraikan sendiri pada 18 Mac. Pada 28 April, Bursa Malaysia memperkenalkan CBRS, satu skim yang membenarkan semua pelabur untuk memasuki laporan-laporan penyelidikan syarikat-syarikat tersenarai Bursa dengan bayaran percuma.

Indeks pertama untuk Bursa Malaysia adalah Indeks Komposit Kuala Lumpur (KLCI). Bagaimanapun, dalam bulan Jun 2006, satu siri indeks baru dimajukan secara bersama oleh Bursa Malaysia dan FTSE berkumpul telah diperkenalkan. Pada 7 November , indeks komposit akhirnya mencapai 1,000 mata dan ditutup pada 1,003.28. Ia adalah sebahagiannya digalakkan oleh dagangan kukuh semalaman Wall Street. KLCI adalah dijangka untuk meluluskan 1,000 tanda lagi. Semasa di pertengahan-Mac 2007, permodalan pasaran dianggarkan berjumlah RM927.8 bilion (US$270 bilion).

sumber-wikipedia