sumber gambar dari mamaintanpayung.blogspot.com
Sinopsis Pelita Tanpa Sumbu TV3
Fiza pergi ke Kuala Lumpur untuk bekerja setelah bercerai dengan suaminya Samad. Samad merupakan anak bekas Ketua Kampung yang malas bekerja, tidak memberi nafkah dan suka berfoya-foya. Fiza meninggalkan anaknya Nur Atirah atau panggilannya Tira untuk dipelihara oleh emaknya (Mak Yah / Opah).

Fiza telah menjadi rapat dengan Megat yang merupakan bos merangkap rakan kongsi di tempat kerja Fiza. Megat mula tertarik dengan sikap Fiza yang tidak gedik, selamba dan berlainan dengan gadis yang biasa ditemuinya. Bermula dengan urusan kerja, hubungan mereka menjadi semakin intim.

Namun perhubungan mereka dihalang oleh ibu Megat yang mahu menjodohkan dia dengan Zetty. Rupa-rupanya Zetty merupakan kawan baik Fiza ketika mereka di sekolah asrama. Sementara itu Tira merindui Fiza yang sudah lama tidak menjenguknya di kampung. Dia juga teringin untuk melakukan ibadah korban dengan mengorbankan lembu.

Zetty selalu menghubungi Tiara dan menyamar sebagai Fiza kerana kasihankan Tira yang amat merindui ibunya. Fiza telah pulang ke kampung setelah sekian lama namun tragedi berdarah telah berlaku. Siapakah yang telah terkorban?

Lakonan
Faezah Elai, Wan Sharmila, Awal Ashaari, Hairi Safwan, Fauziah Nawi dan adik Puteri Shasha

Rabu. 16 Oktober 2013, jam 9 malam di TV3