Kota Bharu September 23 - Hasrat perokok di negara ini untuk Melihat turun harga barangan tersebut penuh menjelang pelaksanaan Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA) pada 1 Januari tahun depan tidak akan menjadi realiti.

Ia disebabkan rokok barangan termasuk sensitif seperti beras dan arak yang dikecualikan daripada perjanjian AFTA.

Ini bermakna negara-negara yang memeterai perjanjian tersebut untuk melaksanakan CUKAI bebas terhadap barangan berkenaan.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed berkata, CUKAI terhadap rokok dan arak tidak akan diturunkan walaupun AFTA dilaksanakan sepenuhnya dan semua negara yang telah menyertai perjanjian berkenaan Menyatakan Perjanjian mereka.

Beliau berkata, kesemua negara bebas untuk melaksanakan terbabit bagi memastikan montel CUKAI sensitif tersenarai sewenangnya tidak terbabit kerana ia akan Memberikan kesan terhadap masyarakat.

"Ada beberapa perkara yang termasuk barang-barang sensitif ini tidak turun seperti beras, dalam Konteks negara kita tiada siapa yang boleh mengimport beras kecuali Bernas.

"Barangan yang sensitif lain seperti arak dan rokok juga tidak akan diturunkan dan ia telah dibincangkan antara negara-negara ASEAN dan telah dipersetujui.

"Cukai Tembakau tidak diturunkan sebab kita tidak galakkan Mahu ramai orang merokok begitu juga dengan arak," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita Ketika ditemui pada majlis Hari Raya Aidilfitri Bersama Pelajar Institusi Pengajian Tinggi di sini hari ini. Turut hadir, Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin.

Pelaksanaan AFTA akan dilakukan sepenuhnya oleh enam negara ASEAN asal Bermula 1 Januari tahun depan apabila dimansuhkan kebanyakan duti import.

Khususnya ASEAN Brunei, Indonesia, Malaysia, Filipina, Singapura dan Thailand atau ASEAN-6 telah mencatatkan Kemajuan yang signifikan dalam mengurang dan menghapuskan tarif menerusi skim Keutamaan Sama Rata (CEPT) dalam usaha mewujudkan AFTA.

Bagi negara ASEAN lain iaitu Kemboja, Laos, Myanmar dan Vietnam akan menurunkan tarif import sepenuhnya pada 2015.

Bagi pelaksanaan AFTA, menghapuskan duti malaysia terhadap 2.123 produk import.

Mustapa berkata, perlu dilaksanakan kerana ia lebih cenderung Melihat pelabur pasaran serantau yang lebih besar berbanding pasaran sesebuah negara.

"Kerajaan pada masa ini sedang mengadakan program pendidikan bagi Memberikan kefahaman orang ramai terutama terhadap mereka yang tinggal di kawasan Sempadan Memahami supaya perjanjian tersebut dengan Sebaik mungkin.

"Jangan lihat orang sahaja barangan boleh masuk ke negara kita, kita juga boleh montel masuk ke negara lain dengan lebih mudah tetapi kita perlu ada daya saing dan kreatif untuk memasarkan barangan apabila ia dilaksanakan sepenuhnya," katanya.

Proton selepas kedudukan Mengulas pelaksanaan AFTA, beliau berkata, pengeluar kereta nasional tersebut masih terpelihara kerana kesemua duti tidak dihapuskan.

"Proton isu berasingan tetapi kita masih ada yang belum duti untuk Melindungi Proton dimansuhkan dan Automatif Dasar Negara," katanya.

-sumber-utusan

korg akur x ni???????turun ke xturun ke mesti beli jgk kan..
haha...btl x?