Memilikinya seperti mempunyai sebuah komputer peribadi mini, memandangkan beratnya hanya 181 gram (g).

Begitu gambaran ringkas N900, terbaru daripada Nokia yang beberapa bulan lepas telah menemui pengguna.

Justeru , model pintar yang menggabungkan komunikasi, hiburan, santai dan aplikasi pejabat kelihatan hampir sempurna bagi pembangunan gajet pintar idaman.

Ini kerana, pengguna pada hari ini mengidamkan sesuatu yang lebih daripada yang ada di pasaran sekarang untuk berhubungan atau apa juga kegunaan.

Memetik kata-kata Pengurus Besar Nokia Malaysia , Singapura dan Brunei, Vlasta Berka, bahawa pengguna mahukan lebih kuasa, menambah baik fungsi dan sambungan lebih hebat.

Maka Nokia N900 ditampilkan sebagai teknologi perkomputeran mudah alih seperti komputer peribadi, Internet dan telefon bimbit.

Dioperasikan dengan Maemo 5 dan dilengkapi sejumlah aplikasi yang dimanfaatkan serentak dengan ciri-ciri selular skrin sesentuh dan papan kekunci QWERTY, menjadikannya produk yang direka bentuk seperti komputer bersaiz kompak.

Ia dilengkapi dengan prosesan ARM Cortex-A8 berkuasa, dengan aplikasi memori sehingga 32GB dan boleh ditingkatkan kepada sehingga 48GB serta paparan grafik Open GLES2.0.

Tambahan ciri-ciri skrin sesentuh WVGA resolusi tinggi dan sambungan 10/2 Akses Paket Berkelajuan Tinggi (HSPA) dan keupayaan Rangkaian Kawasan Setempat Tanpa Wayar (WLAN) menjadikan N900 ini seronok dan pantas melayari Internet.

Selain itu teknologi Mozila menjadikan pelayaran Internet anda pantas dan ala komputer.

Aplikasi sokongan Adobe Flash (TM) 9.4 pula menjadikannya kerja-kerja pejabat lebih sempurna selain kemudahan lain seperti pencatat nota, buku telefon dan mesin pengira.

Papan kekunci gelongsor mungkin satu perkara yang merisaukan kerana dalam banyak produk yang memanfaatkan teknologi ini, kadangkala ia menimbulkan sedikit masalah.

N900 bagaimanapun menawarkan pilihan pengguna papan kekunci maya dengan sentuhan di hujung jari yang pantas dan lebih jelas paparannya.

Bagaimanapun papan kekunci maya ini kadangkala tidak dapat berfungsi atau lambat memberi respon. Satu ralat yang perlu diberi perhatian oleh pengeluar.

Sebab itu, menaip pesanan ringkas (SMS) meskipun mudah dengan papan kekunci maya, tetapi masalah tersebut ada kalanya menganggu kelancaran. Papan kekunci fizikal boleh digunakan.

Untuk penggunaan komunikasi seperti e-mel dan sistem pesanan Nokia, pengguna boleh menetapkan sehingga 10 akaun peribadi.

Bagi aktiviti santai, penggunaan perisian Maemo memberi kelebihan penggunaan kamera 5 megapiksel dan lensa Carl Zeiss.

Selain itu, ikon yang dipaparkan pada Nokia bersaiz 110.9 milimeter (mm) x 59.8 mm dan 18mm ini juga jelas untuk memudahkan navigasi kepada setiap aplikasi yang dikehendaki.

Penggemar hiburan juga akan menikmati muzik kegemaran mereka dengan pemain MP3 dan dengarlah lagu kesukaan sambil bermain permainan digital seperti mahjong, catur, susunan blok.

Untuk memudahkan pengguna, N900 juga menawarkan panduan penggunaan yang sertakan dalam bentuk tayangan video.

sumber-utusan